Cinemafia – documentaire met Jean Rouch, Joris Ivens en Henri Storck
For a ‘quick and dirty’ translation of this page click on ‘English Google translation’ at the top of this page.
Pour une traduction superficielle en anglais, cliquez sur ‘English Google translation’ en haut de cette page.
Le jour de l’anniversaire de Jean Rouch, et à l’occasion de la remise par l’Université de Leiden d’un doctorat honoris causa pour l’ensemble de son oeuvre, une « ciné-rencontre » chaleureuse entre trois pionniers du cinéma, avec Joris Ivens et Henri Storck.
Un portrait double ou triple, réalisé en direct sur la plage de Katwijk, où la caméra joue, provoque, et consolide le lien entre les trois amis, hommes de métier et de conviction.
Un film en forme de manifeste léger et enjoué pour un cinéma vivant en marge et en diable!
Trailer ‘Cinemafia’ – editing Robert Busschots
De film Cinemafia – een simpele 16mm registratie van een gesprek aan zee tussen drie heren op leeftijd – krijgt een staande ovatie op het filmfestival van Rotterdam, wordt opgenomen in het festivalprogramma van Berlijn en bij meerdere gelegenheden vertoond in het Centre Pompidou in Parijs en uitgezonden op televisie. Vanwaar dit succes? Wat is er zo bijzonder aan deze documentaire? Ziehier de geschiedenis.
Antropoloog filmmakers
Jean Rouch al filmend in gesprek met Joris Ivens en Henri Storck bij het strand van Katwijk. Camera is de Eclair ACL van Infofilm. Still uit Cinemafia (16mm, 1980)
Eredoctoraat
Germaine Dieterlen, collega en inspirator van Jean Rouch. Werkte meer dan 20 jaar als antropoloog onder de Dogon en de Bambara in Mali
Joris Ivens demonstreert het filmen met de oude camera. Op de achtergrond Roger Busschots met de Beaulieu van het Instituut voor Culturele Antropologie met magazijn en blimp. Still uit Cinemafia (16mm, 1980)
'Anniversaire au bord de la mer'
Henri Storck en Joris Ivens bij het Witte Kerkje in Katwijk. Still uit Cinemafia (16mm, 1980)
Bij het filmen van De Branding stond de camera precies hier zegt Ivens. Stills uit Cinemafia (16mm, 1980)
Jean Rouch tilt camera boven de hoofden om elkaar te omhelzen vanwege zijn 63ste verjaardag. Still uit Cinemafia (16mm, 1980)
Team 1: Jean Rouch, camera, met achter zich geluidsman Robert Busschots filmen Joris Ivens en Henri Storck afdalend naar het strand van Katwijk. Still uit Cinemafia (16mm, 1980)
Team 2: cameraman Roger Busschots wisselt van positie. Op de voorgrond Henri Storck en Joris Ivens. Still uit Cinemafia (16mm, 1980)
Henri Storck vertelt over Robert Flaherty tegen Joris Ivens. Still uit Cinemafia (16mm, 1980)
Team 2: geluidsman Dirk Nijland met op de voorgrond Henri Storck. Still uit Cinemafia (16mm, 1980)
Ivens: Het was een maffia.
Rouch: een maffia?
Storck: Nee. Het waren trawanten!
Ivens: Trawanten ja. Ik zei maffia omdat we elkaar goed kenden. Met maffia bedoel ik meer de internationale contacten.
Storck: De medeplichtigheid.
Ivens: Medeplichtigheid, begrijp je. Met Vertov, met Pudovkin, Eisenstein. We hebben Ruttmann, we hebben daarna Grierson en Henri erbij, we hebben Lods en Painlevé …
Rouch: En de oude Flaherty in dit alles?
Ivens: Ah, hij is de grootvader weet je. … Toen ik zijn films zag, zag ik dat het mogelijk was om films zonder fictie te maken die de mensen echt raken en dat is wat ik ga doen dacht ik. Dat was rond 1925-26.
Rouch: Weet je, de eerste film die ik in mijn leven zag, was Nanook [Flaherty, 1922]. Toen ik 7 was nam mijn vader me mee naar Brest om Nanook te zien. En dat is de eerste film die ik in de bioscoop zag.
Storck: Nou, dan ben je getekend, door het lot. Hetzelfde bij mij, het was liefde op het eerste gezicht toen ik op mijn twintigste de film Moana [Flaherty, 1927] zag. Ik besloot toen de Cineclub op te richten en dat was de reden dat ik films ging maken.
16mm montage en van celluloid naar digitaal
Crew 1
camera en interview: Jean Rouch
geluid: Robert Busschots
Crew 2
camera: Roger Busschots
geluid: Dirk Nijland
montage: Robert en Roger Busschots, Dirk Nijland
productie: productiegroep Busschots – Nijland
Copyrights en info:
Productiegroep Busschots – Nijland
Infofilm
Erven Ivens en Mannus Franken Stichting (Branding, 1929)
Fonds Henri Storck (Strandidylle, 1932 ; Images d’Ostende, 1929-30)
Erven Rouch (Cimétière dans la Falaise, 1952, met Roger Rosfelder)
Erven Willy Kessels (foto’s Borinage)
Museum Folkwang (foto Germaine Krull)
Jocelyne Lamothe-Rouch
JORIS IVENS, geboren 1898 in Nijmegen was pionier op gebied van de Nederlandse documentaire en behoorde tot de internationale filmavant-garde. Hij werd bekend met o.a. De brug (1928), Regen (1929) en Zuiderzee (1930). Hij maakte samen met Henri Storck “Borinage” (1934) over de mijnstreek in België, “The Spanish Earth” (1937) over de Spaanse Burgeroorlog en “De vierhonderd miljoen” (1939) over de Japanse bezetting in China. Tijdens de Tweede Wereldoorlog draaide hij “Power and the Land” (1941) in opdracht van het Amerikaanse Ministerie van Landbouw en “Action Stations!” (1943) voor de Canadese marine. Hij overleed in Parijs in 1989.
HENRI STORCK, geboren 1907 in Oostende, begon met filmen in 1927, was assistent van o.a. Jean Vigo en draaide samen met Joris Ivens de sociale aanklacht over de Belgische mijnstreek “Borinage” in 1933. Hij was een pionier op het gebied van de Belgische documentaire. Met de lichtgewicht Kinamo-camera draaide hij experimentele korte films. Henri Storck was voorzitter van de Association Belge des Auteurs de Films et Auteurs de Télévision en mede-oprichter van het Koninklijk Belgisch Filmarchief. Hij overleed in 1999.
JEAN ROUCH, geboren 1917 in Parijs, studeerde af als ingenieur maar werd bekend met zijn antropologische films uit West-Afrika. Enkele van zijn belangrijkste films zijn “Les maîtres fous” (1954), “Moi un noir” (1958) en “Chronique d’un été” (1961). Veel van zijn films zijn een vermenging van documentaire en fictie. Rouch beïnvloedde met zijn vrije filmstijl een hele generatie van jonge (Franse) filmmakers. Hij kwam in 2004 op 86-jarige leeftijd bij een verkeersongeluk in Niger om het leven.
DIRK NIJLAND geboren 1938, bekwaamde zich tijdens zijn studie culturele antropologie in het medium film, o.a. bij de Stichting Film en Wetenschap en John Fernhout. In 1965 maakte hij “Sinti”, over zigeuners in Nederland. Hij liep in 1967/68 een jaar stage bij Jean Rouch. Hij was van 1971 tot 1999 docent etnocinematografie/visuele antropologie aan het Instituut voor Culturele Antropologie en Ontwikkelingssociologie van de Universiteit Leiden. Hij was mede-realisator en producent van “Cinemafia” (1980) en “De Bende van Jean Rouch” (1993) en speelde een rol in “Madame l’Eau” van Jean Rouch (1993). Een van zijn belangrijkste films is “Tobelo Mariage” uit 1982 over een huwelijksceremonie bij de Tobelo op de Molukken (Indonesië).
ROGER BUSSCHOTS, geboren 1948 in Antwerpen, is cultureel antropoloog en vormgever. Hij was mede-realisator en producent van “Cinemafia” (1980) en filmmaker van o.a. “Daniel, een Andalusische boer” (16mm, 1975) en “Anders in dezelfde straat” (16mm, 1980, IKON-tv). Hij won in 1984 de Sony Video Award voor het beste educatieve programma van Nederland met ‘Chado, de Weg van de Thee‘, in opdracht van het Rijksmuseum voor Volkenkunde in Leiden. Hij ontwierp de tentoonstelling ‘Passie van Leiden’ voor Stedelijk Museum De Lakenhal en ontwierp het Bezoekerscentrum Sterrewacht Leiden in opdracht van de Universiteit Leiden.
ROBERT BUSSCHOTS, geboren 1948 in Antwerpen, was docent Visuele Antropologie aan de Nijmeegse Universiteit en gastdocent 16mm filmtechniek aan de Rijksacademie van Beeldende Kunsten in Amsterdam. Hij was mede-realisator en producent van “Cinemafia” (1980) en filmmaker van o.a. “Daniel, een Andalusische boer” (16mm, 1975) en “Anders in dezelfde straat” (16mm, 1980, IKON-tv). Daarnaast maakte hij producties op gebied van gezondheidsvoorlichting en etnische minderheden en deed hij jarenlang de montage van films en televisieprogramma’s.