‘Shinkichi Tajiri: Universal Paradoxes’ in Japanmuseum SieboldHuis
Van 12 juni tot en met 29 november 2015 staat Japanmuseum SieboldHuis in het teken van de veelzijdige kunstenaar Shinkichi Tajiri. De tentoonstelling ‘Shinkichi Tajiri: Universal Paradoxes’ toont circa 35 sculpturen en tientallen schetsen, tekeningen, video’s, foto’s maar ook enkele persoonlijke documenten van de multidisciplinaire kunstenaar.
Shinkichi Tajiri (1923-2009) wordt gezien als een van de vernieuwende kunstenaars van de Nederlandse naoorlogse beeldhouwkunst en behoorde tot de Cobra beweging.
Tajiri’s levensloop heeft een belangrijke rol gespeeld in zijn kunst. Hij was zoon van Japanse ouders, geboren in de Verenigde Staten, reisde naar Parijs, Duitsland, en heeft zich uiteindelijk in Nederland gevestigd. Als wereldburger leeft hij met paradoxen, dit uit zich in zijn werk als beeldhouwer, fotograaf, graficus, schilder en ambachtsman.
Hoe heeft zijn leven in verschillende landen en met andere culturen zijn kunst gevormd?
Japanmuseum SieboldHuis heeft het genoegen dat vooraanstaande personen als Tajiri’s dochters, emeritus hoogleraar historische Nederlandse letterkunde Herman Pleij en kunsthistorica tevens Tajiri-kenner Helen Westgeest antwoord geven op die vraag in de tentoonstelling. Dit wordt opgeluisterd door spraakmakende quotes en verschillende filmfragmenten waar in je inzicht krijgt in de dilemma’s van de kunstenaar Tajiri. Aan de hand van drie belangrijke thema’s in zijn werk ‘krijger, knoop en de Berlijnse muur’ wordt een fascinerend inzicht gegeven in de paradoxale leefwereld van de kunstenaar.
Filmmaker en regisseur Charlotte Ebers heeft in opdracht van Japanmuseum SieboldHuis een introductiefilm gemaakt waarbij Tajiri-kenners aan het woord komen.
Ook verschijnt er een publicatie ‘Shinkichi Tajiri: Universal Paradoxes’ in samenwerking met Leiden University Press. Daarbij wordt er een verdiepend lezingen- en activiteitenprogramma georganiseerd met excellente sprekers. Er zijn speciale kinderactiviteiten.