The Publicity Company
PERSBERICHT 1 juli 2013

Retrospectief Charles Despiau vanaf 1 november in museum Beelden aan Zee

Van vrijdag 1 november 2013 t/m zondag 2 februari 2014 presenteert museum Beelden aan Zee in Den Haag de tentoonstelling Charles Despiau (1874-1946), sculpteur mal-aimé. Het is het eerste retrospectief van de beroemde en tragische Franse beeldhouwer. Total E&P Nederland BV is de hoofdsponsor, Maison Descartes besteedt speciale aandacht aan deze bijzondere tentoonstelling.
 
Het fantastische oeuvre van Charles Despiau kan zich meten met dat van de grootste beeldhouwers uit de westerse kunstgeschiedenis. In de jaren dertig waren zijn portretten en figuren het antwoord op de dromerige beeldtaal en wulpse naakten van zijn oudere collega Aristide Maillol. Despiau’s werk is geheimzinniger, moeilijker te doorgronden, maar van een onuitsprekelijke schoonheid. Zijn modellen ademen de nerveuze complexiteit van de moderne tijd. Ze nodigen uit om eindeloos te observeren. Het zijn kleine architectonische werken in de ruimte.

Wereldberoemd
Charles Despiau specialiseerde zich in het portretteren van zijn tijdgenoten. Auguste Rodin, bij wie de jonge Despiau werkte, herkende direct zijn talent. Bij de eerste expositie van Despiau in New York in 1927 werden alle beelden verkocht en vormde zich een internationale kring van verzamelaars. De opdrachten voor portretten stroomden binnen, want de society wilde zich alleen nog door Despiau laten vereeuwigen. Hij werd wereldberoemd. Op de tentoonstelling Rondom Rodin in het Stedelijk Museum in 1939, het grootste overzicht van de moderne Franse beeldhouwkunst ooit buiten Frankrijk, behoorde Despiau met Rodin en Maillol tot het leidende trio. De belangrijkste Nederlandse musea voor moderne kunst kochten zijn werk aan.

Zondebok
Maar Despiau was ook een tragisch figuur. Naïef en apolitiek als hij was, hield hij zich tijdens de Duitse bezetting van Frankrijk te weinig afzijdig. Dat werd zijn nagedachtenis noodlottig. In 1946, kort na de Tweede Wereldoorlog, stierf hij. Daarom kon hij zich niet, zoals andere kunstenaars, verdedigen en zijn naam zuiveren. En zo werd Despiau een zondebok. Een overzicht van zijn werk in het Musée du Jeu de Paume in 1974 bleef vrijwel onopgemerkt.

Herintroductie
Museum Beelden aan Zee is trots Despiau, de man met de scherpste sculpturale ogen van de twintigste eeuw, opnieuw te mogen introduceren bij het Nederlandse publiek. In samenwerking met het Gerhard-Marcks-Haus in Bremen en Franse, Duitse en Nederlandse experts organiseert het Despiau’s eerste retrospectief in Nederland. Ook aan zijn invloed op de toen jonge Nederlandse beeldhouwkunst besteedt de tentoonstelling aandacht. Het Centre Pompidou is de grootste bruikleengever van deze expositie. Total E&P Nederland BV, onderdeel van het Franse olie- en gasconcern, is de hoofdsponsor. Maison Descartes in Amsterdam besteedt speciale aandacht aan het retrospectief.

Museum Beelden aan Zee
Museum Beelden aan Zee is volledig gericht op moderne en hedendaagse internationale beeldhouwkunst. De collectie bestaat uit zo’n duizend sculpturen, de meeste uit de tweede helft van de twintigste eeuw. De mens is het leidmotief bij de beelden van bekende en onbekende kunstenaars, uitgevoerd in uiteenlopende materialen. Beelden aan Zee is gevestigd in een bijzonder gebouw van Wim Quist in de duinen van Scheveningen.

http://www.beeldenaanzee.nl/nl/exposities/Charles-Despiau-1874-1946-Retrospectief