Museumcollecties op social media (want er is ook meer dan alleen Facebook en Twitter!)

Veel musea maken gebruik van social media in de vorm van Facebook en Twitter om bijvoorbeeld beter contact te krijgen met bezoekers en deze te trekken voor een museumbezoek. Maar het gebruik van social media zoals Facebook en Twitter verhelpt het probleem niet dat musea hun gehele collectie meer openbaar willen stellen.

Schermafbeelding 2014-03-11 om 16.47.44

Een groot deel van museale collecties staan in donkere depot waar de mooie en bijzondere objecten bijna nooit het daglicht zien (bij wijze van spreken dan, de beheer en behoud kenners onder ons weten dat te veel zonlicht vaak juist schadelijk kan zijn voor objecten). Dit deel van de collectie is onzichtbaar voor de bezoeker, aangezien de bezoeker meestal maar een heel klein deel van de gehele collectie van een museum te zien krijgt. Zo hangt bijvoorbeeld maar 5% van de collectie van Museum Boijmans Van Beuningen op zaal. Pinterest is een ideaal platform om collecties meer openbaar te maken voor publiek via social media.

Schermafbeelding 2014-03-12 om 20.23.52

Het gebruik van Pinterest met een gratis account is sinds 2012 mogelijk. Het is een social network site wat fungeert als prikbord waar gebruikers afbeelden van het web of eigen archief kunnen plaatsen op hun eigen prikbord (wat ‘pinnen’ heet) in aangemaakte mappen, genaamd ‘moodboards’. Een groot deel van de gebruikers is vrouw (80% van de gebruikers) en het is populair onder de creatievelingen onder ons. De bekendheid van musea op Pinterest is niet groot, maar na enig onderzoek kwam ik er achter dat een groot deel van musea over de hele wereld actief is op Pinterest. De landen die het meest gebruik maken van Pinterest zijn Amerika, Canada, Engeland en Nederland (dit is gebaseerd op een lijst van musea op Pinterest uit 2012). Als ik ‘museum’ in typ in de zoekbalk op Pinterest bij pinners komt er een hele lijst aan internationale musea te voorschijn.

Volgens mensen kan Pinterest bij musea gebruikt worden om de collectie tentoonstellen, de museumshop te promoten, mogelijk voor discussie creëren, om samen te werken (gebruikers kunnen mensen uitnodigen om mee te pinnen aan borden) en om men een beter beeld te geven van collectie (ook dat in het depot).

Een ander social media netwerk site voor plaatjes is Instagram. Instagram is een platform voor mensen om foto’s (met of zonder filter) te delen en is actief sinds 2010. Steeds meer musea maken gebruik van Instagram om de recente activiteiten in het museum te delen met de volgers door middel van foto’s en korte filmpjes. Zoals The Museum of Modern Art omschrijft hun Instagram account als: “Our mission is helping you understand and enjoy the art of our time.”

Na een kort onderzoek heb ik de meest actieve musea over de hele wereld op een rijtje gezet in tabellen om zo te kijken welke musea het meest actief zijn op verschillende social ,media netwerk sites. The Museum of Modern Art is uit de bus gekomen als het meest actieve en gevolgde musea ter wereld op alle social media platforms. Maar verder is er weinig stabiliteit in volgers bij musea. De een wordt veel meer gevolgd of Facebook, de ander meer op Twitter. De een heeft een succesvol Pinterest en Instagram account en de ander heeft alleen maar Facebook en/of Twitter.

Mijn conclusie van mijn kleine onderzoek is dat het niet uit maakt hoe groot je museum is, wees lekker actief op verschillende social media platforms, ga mee met je tijd en prikkel de bezoeker met mooie, interessante en inspirerende plaatjes, foto’s en filmpjes van de collectie, het museum en de activiteiten voor en vooral achter de schermen!