[Bron] Leiden krijgt een Rembrandt Experience; een grote publieksattractie rondom Rembrandt van Rijn. Dat zei directeur Martijn Bulthuis van Leiden Marketing zondag in de talkshow ‘WestBusiness presenteert: FRITS!’ van Omroep West.

2262394Leiden Marketing is de organisatie die Leiden zo goed mogelijk op de kaart probeert te zetten. Rembrandt is volgens directeur Bulthuis een stuk Leidse trots. De schilder is er geboren en getogen. Toeristen die een bezoek brengen aan de historische binnenstad wandelen echt in het decor waar hij in opgroeide. Desondanks denkt iedereen bij de naam Rembrandt direct aan Amsterdam.

Als het aan Martijn Bulthuis ligt, gaat dat veranderen: ‘we willen dat bezoekers Rembrandt in de toekomst gaan associëren met Leiden’. Het Rembrandthuis in Amsterdam helpt daar aan mee. ‘Zij gaan ons helpen om de komende jaren ook daar het verhaal van Rembrandt in Leiden te vertellen’, zegt Bulthuis.

Delft en Vermeer als grote voorbeelden
Inspiratiebron voor het project is het Vermeercentrum in Delft. Daarmee heeft Delft zich de afgelopen jaren geprofileerd als de stad van Vermeer. Zoiets moet ook in Leiden komen. En dat terwijl de stad Delft niet één schilderij van Vermeer binnen de stadsmuren heeft.

Een bezoekerscentrum zoals in Delft ziet Bulthuis wel zitten: ‘een gebouw waar mensen naar binnen gaan om iets te beleven. In dit geval het leven van Rembrandt’. Een locatie is nog niet bekend. Wel verklapt hij dat er de komende jaren nog meer dingen gaan gebeuren rondom de wereldberoemde schilder. Zo wordt gedacht aan een pop up-tentoonstelling en een ‘Rembrandt-lab’ waar spannende dingen gaan gebeuren.