Donderdag waren wij op bezoek bij het Mondriaanhuis in Amersfoort om te praten met Marjory Degen over het nieuwe innovatieve project dat gesubsidieerd wordt door het SNS Reaal Fonds genaamd ‘Renovatie Parijse atelier’. In dit project wordt Mondriaan tot leven gebracht in het nagebouwde Franse atelier, een van de vaste expositieruimtes in het museum. Dit leek ons uiterst interessant en wij zijn daarom ook langs gegaan om alles te weten te komen over dit leuke project.

In het museum bevinden zich verschillende expositieruimtes waaronder het nagebouwde atelier van Mondriaan in Parijs. Zo krijgt de bezoeker een indruk hoe Mondriaan leefde en woonde. De bezoeker vond het atelier over het algemeen een beetje saai, mensen bleven er niet lang staan, en liepen snel weer weg. Ook was het niet helemaal duidelijk wat er te zien was in de ruimte en of het wel de bedoeling was om te ruimte bezoeken. Het was dus duidelijk dat deze ruimte aantrekkelijker moest worden gemaakt voor publiek. Uiteindelijk is er gekozen voor een film ervaring. Mondriaan wordt tot leven gebracht door middel van projecties op de muren van het atelier met behulp van drie beamers. Mondriaan zal verschillende dingen doen in de ruimte. Je ziet Mondriaan bezig zijn met zijn dagelijkse activiteiten zoals koken, door de ruimte lopen, muziek opzetten en dansen. Je begeeft je in de zelfde ruimte als Mondriaan en je ziet hem lopen over de muren casino online van de ruimte. Het is een film van 25 minuten die in een loop zal worden afgespeeld. De film is geen computeranimatie maar een film met Mondriaan gespeeld door een acteur die als twee druppels water op hem lijkt!

Het Mondriaanhuis, wat gerund wordt door vijftig vrijwilligers en vier betaalde krachten, is van zichzelf een traditioneel museum. Daarom is het ook extra bijzonder dat dit museum bezig is met dit innovatieve project. Het filmpje van Mondriaan heeft een narratieve functie, het verteld het verhaal van Mondriaan zijn leven in zijn Parijse atelier. Het museum wil hiermee de ruimte voor het publiek aantrekkelijker maken. De doelgroep van het museum is heel breed, zo is het leuk voor leken maar ook voor de kunstkenner. Het museum wordt ook regelmatig bezocht door scholen, dus hier richt het museum zich ook op. Bij het ontwikkelen van dit innovatieve project is veel rekening gehouden met deze doelgroep, het filmpje moest ook geschikt zijn voor kinderen. Hierdoor is er zelfs een stukje uit de film gehaald omdat er een risico was dat jonge kinderen hier bang van konden worden.

Marjory ziet de toekomst van het museum rooskleurig. zij heeft de wens dat het museum in de toekomst nog meer gebruik gaat maken van nieuwe technologie, een middel wat het museum minder traditioneel kan doen aanvoelen en zo kan het met zijn tijd mee gaan.

Halverwege maart start dit project in het Mondriaanhuis en zal voortaan permanent te zien zijn in de vaste tentoonstelling van het museum.

Deel dit artikel:
Ontvang een e-mail bij nieuwe berichten

Ontvang een e-mail bij nieuwe berichten

Sporadisch plaatst Infofilm een nieuwsbericht op de site. Klik op 'Stuur me af en toe een mailtje' en vul in het daarop volgend Engelstalig schermpje je e-mailadres in. Je bent dan altijd up to date.

(Je kunt de update-service altijd weer opzeggen. Infofilm deelt geen persoonsgegevens en e-mailadressen met anderen)


Verzending gelukt!