Public, nieuwe community voor cultuur

Een vader vertelt me enthousiast over het nieuwe project van zijn zoon. Gevolg, ik besteed er hier graag aandacht aan.

Het nieuwe cultuurplatform Public is vandaag gelanceerd. Via Public kunnen cultuurliefhebbers maandelijks zeer voordelig 30 speciaal geselecteerde voorstellingen, concerten of exposities bezoeken bij een van de ruim 30 aangesloten concertzalen, filmhuizen, musea en theaters. Daarnaast biedt Public leden een magazine, een redactionele website, een wekelijkse nieuwsbrief en live evenementen. Oprichters Leon Caren en Bas Morsch willen met Public een positieve impuls geven aan de Nederlandse culturele sector, nieuwe publieksstromen mobiliseren en zowel cultuurmakers als culturele instellingen ondersteunen. Wat Public nog nodig heeft om in september te beginnen met het programma zijn minimaal 2.500 cultuuroptimisten die voor 15 juli lid worden van het platform. Daarom organiseert Public een grote ledenwervingscampagne.
Bezoek de site http://go-public.nl/

Community van cultuuroptimisten
‘Met Public willen we een positieve impuls geven aan de culturele sector. Samen met publiek en culturele instellingen bouwen we een community van cultuuroptimisten,’ zeggen Public-oprichters Leon Caren en Bas Morsch. Public is een multidisciplinair cultuurplatform, waarbij zich inmiddels ruim 30 toonaangevende instellingen hebben aangesloten, waaronder Het Concertgebouw, EYE, Foam, Muziekgebouw aan ‘t IJ en de Stadsschouwburg Amsterdam. ‘Public werkt heel eenvoudig: voor 15 euro per maand krijgen onze leden een pas waarmee ze minstens 30 speciaal geselecteerde voorstellingen, concerten of exposities per maand kunnen bezoeken, waarvan de helft gratis en de helft met aanzienlijke korting. Die programmering wordt aangeboden door ruim 30 aangesloten concertzalen, filmhuizen, musea en theaters, stuk voor stuk toonaangevende instellingen. Naast dit unieke aanbod biedt Public leden ook een eigen magazine, een uitgebreide redactionele website en live evenementen.’

2.500 leden gezocht voor 15 juli
Om de programmering van Public officieel te starten in september zijn er minimaal 2.500 leden nodig. Daarom is er een grote ledenwervingscampagne gestart. Nieuwe leden kunnen zich voor 15 juli aanmelden op de speciale campagnesite. Caren: ‘Met het lidmaatschap krijg je toegang tot de meest bijzondere culturele programma’s, van beeldende kunst tot dans, film, muziek, literatuur, fotografie en theater. Daarnaast draag je bij aan een divers en avontuurlijk cultureel aanbod. We hopen dat we voor 15 juli 2.500 cultuurliefhebbers kunnen vinden die samen met ons willen bouwen aan Public, zodat we in september kunnen beginnen met onze programmering.’

Platform als ‘gamechanger’ voor culturele sector
Binnen de culturele sector kan Public uitgroeien tot een gamechanger. ‘Met Public bieden we een nieuw verdienmodel in de culturele sector, een optimistisch geluid na jaren van bezuinigingen,’ aldus Morsch. ‘Dankzij ons innovatieve lidmaatschapsmodel en de bredere context die we aanbieden, mobiliseren we nieuwe publieksstromen voor de deelnemende instellingen en financieren we ook mee aan de ontwikkeling van nieuwe kunst en cultuur. We beginnen in Amsterdam, maar op termijn willen we zeker uitbreiden naar de rest van Nederland.’

Lancering Public en start ledenwervingscampagne
Dinsdag 27 mei: Stadsschouwburg Amsterdam. Officiële persconferentie met Public-oprichters Leon Caren, Bas Morsch, Yoeri Albrecht (directeur De Balie), Melle Daamen (directeur Stadsschouwburg Amsterdam) en Marloes Krijnen (directeur Foam).

Feestelijke publiekslancering Public
Woensdag 28 mei: Felix &Foam in Amsterdam. Feestelijke publiekslancering met muziek, theater, kunst, literatuur, theater en fotografie.

Cultural Partners
De Appel Arts Centre, De Balie, Bimhuis, Castrum Peregrini, Het Concertgebouw, EYE, Foam, Goethe-Institut, Holland Festival, Huis Marseille, The John Adams Institute, Koninklijk Theater Carré, Kriterion, Das Magazin, MC Theater, Mediamatic, Melkweg, Muziekgebouw aan ’t IJ, De Nationale Opera & Ballet, Oude Kerk, Pakhuis de Zwijger, Podium Mozaïek, Stichting Literaire Activiteiten Amsterdam, Stichting Perdu, Stichting Jonge Schrijversavond, Stadsschouwburg Amsterdam, Stedelijk Museum, Studio/K, Toneelgroep Amsterdam, Tolhuistuin, Tropenmuseum, Het Veem Theater en Vlaams Cultuurhuis de Brakke Grond.

Founding Partners
Public is een project van De Nieuwe Cultuur Stichting en wordt mede mogelijk gemaakt door Amsterdams Fonds voor de Kunst, Centercom, DNTW Advocaten, Stichting DOEN, Expat Center Amsterdam, IFAA, Rabobank Amsterdam, Subbacultcha! en Vandejong Creative Agency.

Creative Partners
100% Halal, Willem Aerts, Circus Family, InterVoiceOver, Non-fiction, Schenk Studios en Robot Media.

Media Partners
Boomerang, CS Digital Media, De Groene Amsterdammer, N8 | Stichting Museumnacht Amsterdam, Nice 2 Know en WeTransfer.

Bezoek de site http://go-public.nl/

Deel dit artikel:
Ontvang een e-mail bij nieuwe berichten

Ontvang een e-mail bij nieuwe berichten

Sporadisch plaatst Infofilm een nieuwsbericht op de site. Klik op 'Stuur me af en toe een mailtje' en vul in het daarop volgend Engelstalig schermpje je e-mailadres in. Je bent dan altijd up to date.

(Je kunt de update-service altijd weer opzeggen. Infofilm deelt geen persoonsgegevens en e-mailadressen met anderen)


Verzending gelukt!