Nederlands bureau ontwerpt open huis Nestlé in Zwitserland

persbeeld Nestlé
Het Nederlandse experience design bureau Tinker imagineers uit Utrecht ontwerpt in het kader van het 150-jarig jubileum van Nestlé het prestigieuze Le Nest in Zwitserland. Le Nest is 3500m2 groot en wordt gebouwd in Vervey aan het Meer van Genève, op de plek waar Henri Nestlé in 1866 zijn eerste fabriek liet verrijzen. De experience opent in het voorjaar van 2016 de deuren en kost het Zwitserse concern ruim 40 miljoen euro. Een vijfde van dat bedrag is gereserveerd voor scenografie; het bedenken en ontwerpen van de beleving.

Aan de scenografie werken vanuit Tinker fulltime 15 tot 20 man. Het Utrechtse bureau is verantwoordelijk voor het (strategisch) concept, het ontwerp (in 3D, 2D en multimedia) en de productie en levering ervan.

“Le Nest is meer dan het zoveelste brand experience center. We hebben er echt een betekenisvolle attractie voor alle leeftijden van gemaakt” vertelt mede-eigenaar Erik Bär van Tinker. “Bezoekers krijgen een interactieve en persoonlijke kijk achter de schermen bij een wereldberoemd voedingsmiddelenconcern.” De focus ligt daarbij op gezonde voeding en een gezonde lifestyle.

Piazza       
Bezoekers worden ontvangen op de Piazza. Het is een uitnodigende plek waar bezoekers met elkaar het goede leven vieren. Er is voor volwassenen en kinderen veel te ontdekken. Bezoekers wanen zich op een wereldmarkt waar de vele aroma’s, smaken, texturen en beelden al hun zintuigen prikkelen. Er is onder andere een restaurant waar je een kok aan het werk kunt zien, er zijn proeverijen, bijzondere verhalen, spellen voor alle leeftijden en bezoekers kunnen er de lekkerste en leukste merchandise vinden.

Food Forum
Uniek is ook het wereldwijde Food Forum van Nestlé dat als doel heeft vooruitstrevende visies, ideeën, uitdagingen en oplossingen te delen met bezoekers. Het is een plek waar de complexiteit van het voeden van de wereldbevolking en het ontwikkelen van duurzame oplossingen duidelijk worden. Het meest in het oog springend in het Food Forum is de interactieve ronde tafel die omringd wordt door indrukwekkende infographics over de staat van de wereld. Met de tafel wil Nestlé mensen en meningen bij elkaar brengen en een constructieve dialoog laten ontstaan.

Food Visions   
Tinker laat Nestlé ook op andere manieren spreken. In Food Visions worden bezoekers geïnspireerd door verrassende oplossingen voor gezonde voeding. Spannende exhibits brengen deze innovaties op interactieve wijze tot leven. Zo kunnen kinderen zelf ontdekken hoe hun hersenen en lijven zich ontwikkelen. Volwassenen kunnen op wetenschappelijke, maar toegankelijke wijze hun eigen gezondheid testen. Verder zijn er specifieke activiteiten over baby’s, families en ouderen. Zo ontdekt de bezoeker de sterke relatie tussen voeding en gezondheid.

Persoonlijk
Door bezoekers een gadget te geven met een eigen profiel (met leeftijd, woonplaats, spreektaal en favoriete eten) maakt Nestlé de experience zeer persoonlijk, relevant en voor iedereen anders.

In het Levende Archief kunnen bezoekers hun persoonlijke herinneringen ophalen bij producten en advertenties en deze delen met hun andere gezinsleden. Weer ergens anders ontvangen bezoekers op hen afgestemde en persoonlijke tips voor een gezondere levensstijl.

Om ruimte te geven aan deze betekenisvolle attractie worden de oude fabriek en villa gerestaureerd en wordt de ruimte tussen de twee gebouwen voorzien van een indrukwekkende glazen overkapping.

Over Tinker

Tinker imagineers is een bureau voor creative consultancy en belevingscommunicatie uit Utrecht. Het bureau brengt ideeën tot leven. Van de eerste inspiratie tot en met de impact bij klanten, medewerkers of publiek. Met een team van dertig geïnspireerde consultants, ontwerpers en producers maakt Tinker in co-creatie tentoonstellingen, experiences en evenementen voor vooruitstrevende bedrijven, maatschappelijke organisaties en musea.

Deel dit artikel:
Ontvang een e-mail bij nieuwe berichten

Ontvang een e-mail bij nieuwe berichten

Sporadisch plaatst Infofilm een nieuwsbericht op de site. Klik op 'Stuur me af en toe een mailtje' en vul in het daarop volgend Engelstalig schermpje je e-mailadres in. Je bent dan altijd up to date.

(Je kunt de update-service altijd weer opzeggen. Infofilm deelt geen persoonsgegevens en e-mailadressen met anderen)


Verzending gelukt!