depot2Samen met het @AfrikaMuseum in Berg en Dal ligt @Infofilm / @Museummedia_nl mede aan de oorsprong van #collectievissen op #twitter.

Infofilm/Museummedia produceert video’s en interactieve media voor musea en adviseert musea over nieuwe digitale en innovatieve technologieën. Suggesties voor de wekelijkse thema’s van #collectievissen zijn zeer welkom: roger@infofilm.nl of bel Roger Busschots 06 42 32 7770.

[tekst van Afrika Museum]
Vissen naar collectie

In Australië doen ze het al twee jaar en nu gaan ook Nederlandse musea op Twitter vissen naar collectie. Op 1 december 2011 nam het Afrika Museum (@AfrikaMuseumNL) het initiatief het Australische #collectionfishing naar Nederland te halen.  Binnen een dag haakten 16 andere musea aan en inmiddels spelen grote aantallen musea en kunstliefhebbers mee.

Creatief kijken naar kunst

Iedere dinsdagochtend lanceert Infofilm/Museummedia een nieuw thema. De vissers (kunstliefhebbers, maar vooral ook musea) gaan op internet en in hun privé-archieven op zoek naar objecten die bij dat thema passen. Collectievissen daagt uit om op een andere manier naar kunstwerken te kijken. Onverwacht kunnen dan ineens verbanden met het thema gevonden worden en krijgt het werk misschien wel een heel andere betekenis.
De gevonden werken worden door de deelnemers met de hashtag ‘collectievissen’ via Twitter gedeeld. Dat levert bijzondere verzamelingen op die inmiddels via verschillende kanalen (pinterest, flickr, paper.li, scoop.it) in zijn geheel te bekijken zijn.

Het onzichtbare wordt zichtbaar

Natuurlijk gaat er niets boven een live bezoekje aan een museum. Toch heeft collectievissen twee belangrijke meerwaarden. Ten eerste ontstaat er interactie tussen musea en hun (potentiële) bezoekers. Hoe leuk is het als je na een mooie vangst een berichtje krijgt van het museum waar je opgeviste kunstwerk te vinden is? Daarnaast wordt duidelijk wat een prachtige kunstwerken er in de Nederlandse musea aanwezig zijn. In museumdepots liggen grote aantallen schitterende voorwerpen die alleen voor tijdelijke tentoonstellingen af en toe uit de kast worden gehaald. Het depot is in een museum het heiligste der heiligen: vaak mogen de meeste medewerkers er zelf niet eens komen. Veel musea doen pogingen die verborgen objecten via online collecties voor het publiek te ontsluiten. Collectievissen geeft kunstliefhebbers een reden om in die online collecties te duiken en het thema helpt bij het vinden van een weg in de grote verzamelingen.

In de online collectie van het Afrika Museum is het makkelijk vissen. Er kan gezocht worden op trefwoord en de vangst kan via de social media buttons meteen gedeeld worden. Gooi eens een hengeltje uit!

Wie vissen er mee?

Collectievissen is niet voorbehouden aan musea. Iedereen kan meedoen. Veel musea hebben hun collectie online staan, dus kom lekker grasduinen in de Nederlandse museumcollecties en deel je vondsten via Twitter met de wereld! Onderstaande organisaties vissen mee.

AAMU
Afrika Museum
Beeld en Geluid
Bevrijdingsmuseum Zeeland
Bibliotheeknetwerk ZHZO
Bibliotheek Zwartewaterland
Bijbels Museum
Centraal Museum
Centrum voor Kunsthistorische Documentatie (Radboud Universiteit Nijmegen)
CODA
Collectie Gelderland
Dordrechts Museum
Erfgoedbank Waasland
Florence Nightingale Instituut
Gemeentemuseum Den Haag
Koninklijke Bibliotheek
Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen
Kröller-Müller Museum
Kunst.nl
Musea Brugge
Museon
Museum Boerhaave
Museum Elburg
Museum JoCas
Museum Joure
Museum Krimpen
Museum Martena
Museum Meermanno
Museum Naturalis
Museum voor Communicatie
NAI
Natuurmuseum Brabant
Nederlands Openluchtmuseum
Nieuw Land
Onderwijsmuseum
Openbare Bibliotheek Amsterdam
Open Beelden
RCE-Scheepsarcheologie
Regionaal Archief Leiden
SMAK Gent
Stedelijk Museum Kampen
Textielmuseum
The Art Writers
Universitaire Bibliotheken Leiden
Van Abbe Museum
Zaans Museum
Zeeuws Museum
Zuiderzeemuseum

 

Ontvang een e-mail bij nieuwe berichten

Ontvang een e-mail bij nieuwe berichten

Sporadisch plaatst Infofilm een nieuwsbericht op de site. Klik op 'Stuur me af en toe een mailtje' en vul in het daarop volgend Engelstalig schermpje je e-mailadres in. Je bent dan altijd up to date.

(Je kunt de update-service altijd weer opzeggen. Infofilm deelt geen persoonsgegevens en e-mailadressen met anderen)


Verzending gelukt!