Wij zijn 12 maart langs geweest bij het Allard Pierson Museum in Amsterdam om te praten met Merel van der Vaart over het gebruik van nieuwe media in dit museum. Nu zou je denken, “wat gek? Het Allard Pierson Museum is toch een heel traditioneel museum?”. En ja dit klopt ook, wij waren ook verbaasd, maar dit museum beschikt over een heus New Media Lab waar nieuwe technieken worden uitgetest. Door de werknemers zelfs, maar ook door het publiek zelf. Erg leuk en interessant dus en voor ons een bezoekje waard.

Dit museum is van oudsher een traditioneel archeologisch museum van de Universiteit van Amsterdam dat gebaseerd is op academisch onderzoek. Maar anderzijds is er in de museum sector een algemene interesse voor nieuwe media, eveneens bij het Allard Pierson museum. Er is daardoor in 2012 een nieuw media lab opgericht, met als doel: hoe werkt nieuwe media in musea?

Momenteel wordt er in het New Media Lab onderzoek gedaan ten bate van de projecten V-MusT.net en MeSch. Merel zelf houdt zich bezig met het project MeSch waar gekeken wordt naar een serie gereedschappen waarmee musea zelf digitale tentoonstellingselementen kunnen maken. Dit is goedkoper en makkelijker en het zorgt er voor dat het museum meer eigen inbreng heeft. Het museum hoeft hierdoor niet aparte developers en ontwerpers in te zetten voor projecten, maar kan er zelf mee aan de slag. Het project zorgt er voor dat musea minder afhankelijk zijn van externe factoren. Er bestaan al verschillende gereedschappen (pakketten) voor musea maar deze zijn meestal te ingewikkeld voor museumpersoneel. Zoals bijvoorbeeld een pakket voor het maken van een Layer. Dit blijkt meestal te ingewikkeld omdat het veel vragen opwekt over de bijdrage bij een object en op welke manier de layer gebruikt moet worden. Het verschil met MeSch is dus dat zij basis pakketten maken zodat het voor iedereen goed toe te passen is in een tentoonstelling. Dit is zeker een toevoeging voor de museumwereld.

Dit is niet het enige project wat zich in het New Media Lab van het Allard Pierson Museum afspeelt. In het New Media Lab worden in samenwerking met andere partners verschillende dingen onderzocht. Wij mochten een kijkje nemen bij een project van het museum en zagen een scherm aangestuurd door de techniek Kinect van Xbox 360. De bezoeker moet op een plek in de ruimte voor het scherm staan en de bewegingssensors vertalen de bewegingen van de bezoeker naar het spel op het scherm. In het New Media Lab wordt er bijvoorbeeld gekeken hoe de bezoeker reageert op dit scherm, of het spel begrijpelijk is en hoe het eventueel begrijpelijker kan worden. Al met al zeer nuttig dus voor ontwikkelingen. Op deze manier testen ze ook hoe ze deze techniek op de juiste manier bij een volgende tentoonstellingen gebruikt zou kunnen worden.

Het museum gaat in september de romeinse afdeling heropenen. Hier wordt een spel gelinkt aan de ervaring ook met behulp van Kinect. Je kunt door de verschillende romeinse ruimtes lopen waar de objecten zich bevinden die je net in de tentoonstelling hebt bekeken. Door het gebruik van Kinect kan de bezoeker actief bezig zijn en op een speelse manier de collectie ontdekken. De eerste ontwikkelde versie van Kinect voor het museum was vaak moeilijk te begrijpen voor de bezoeker, waardoor het New Media Lab door veel testen te doen het programma heeft aangepast voor de volgende tentoonstelling. Dit is een onderdeel van het museum in de vorm van nieuwe media om zo een extra bijzondere ervaring mee te geven aan de bezoeker en meer informatie aan te kunnen reiken. Ook wil het museum gebruik gaan maken van de RIFD chip. Hiermee weet het museum precies wat voor informatie de bezoeker wel of niet heeft gezien. Als de bezoeker naar huis gaat is het mogelijk voor het museum om de bezoeker nog extra informatie toe te zenden van wat hij bijvoorbeeld heeft gemist. Zo gaat het bezoek door als men het museum verlaat. Door de chip wordt het bezoek aan het museum gepersonaliseerd en kan het bezoek gespecificeerd worden op basis van wat de interesses van de bezoeker zijn.

Het museum trekt nu veel archeologie fanaten, het museum heeft de neiging om deze bezoekers niet te veel info aan te reiken omdat deze al veel weten, maar ze willen ook meer mensen trekken die niet veel weten van archeologie en de objecten ook door middel van nieuwe media. Het Allard Pierson Museum is dus veel meer dan alleen maar opgegraven potjes en pannetjes en gaan dus zeker met de tijd mee. Dit maakt het museum leuk voor jong en oud!

Deel dit artikel:
Ontvang een e-mail bij nieuwe berichten

Ontvang een e-mail bij nieuwe berichten

Sporadisch plaatst Infofilm een nieuwsbericht op de site. Klik op 'Stuur me af en toe een mailtje' en vul in het daarop volgend Engelstalig schermpje je e-mailadres in. Je bent dan altijd up to date.

(Je kunt de update-service altijd weer opzeggen. Infofilm deelt geen persoonsgegevens en e-mailadressen met anderen)


Verzending gelukt!