Denken aan kunst, de kijker bekeken. Een project van Nikki Nooteboom in samenwerking met Infofilm.
Roger monteerde een korte promo op basis van de prachtige shots van Nikki.

kijkerbekeken

[Bron] Oorsprong idee
Dochter van 10 maakte een filmpje met haar telefoon, alleen de beweging van haar ogen te zien. Geen geluid, alleen haar ogen. Je vraagt je af waar ze nou naar kijkt en of er iets gaat gebeuren. Maar er gebeurt niks. En toch blijf je kijken om te zien wat ze dan in gedachten ziet.

Concept
Laten zien hoe een mens kijkt naar kunst, hoe de ogen bewegen. Alleen een kunstwerk kan frontaal zien hoe een mens naar haar kijkt.

Uitvoering
Een film van 1 uur met allerlei verschillende gezichten, uit alle culturen, alle leeftijden (vanaf 6 jaar), alle kleuren, alle geloofsovertuigingen. Elk gezicht en dus de beweging van de ogen wordt 20 seconden laten zien, dat betekent 180 personen die hieraan deelnemen. De film heeft geen einde omdat het uur aan film continue wordt geloopt. Elk gezicht vertelt een verhaal en kan dus op zich bekeken worden, de combinatie van de verschillende gezichten laat een doorsnede van de mondiale samenleving zien.

De persoon kijkt in de camera en stelt zich heel intens een vooraf gekozen kunstwerk voor, dat kan een bekend kunstwerk zijn maar hoeft niet per se. De persoon kijkt in gedachte naar het gekozen kunstwerk, maar kijkt letterlijk in de camera. De verschillende gezichten worden door elkaar gemonteerd en gaan met een fade in elkaar over. Er wordt met een DSRL in studio-opstelling gefilmd met steeds hetzelfde licht, zelfde achtergrond en uitsnede.

Doel

  • Het vertonen in musea, in centrale ruimten. De film duurt een uur, maar er kan op elk moment ingehaakt worden. Dit kan de koffieshop zijn, de centrale hal, wc’s en andere ruimten waar bezoekers ‘vermaakt’ worden.
  • Vertoning in uitgaansgelegenheden
  • Vertoning op straat; in bushokjes, op gebouwen etc

Voor meer info ga naar http://www.nikkinooteboom.nl/project-kijker-bekeken/